Home Ledennet voor branche- en beroepsverenigingen

Branche- en beroepsverenigingen dienen een transformatie te ondergaan. Het is allang niet meer zo dat potentiële leden zich zomaar aansluiten, omdat voor velen de toegevoegde waarde anno 2018 niet duidelijk is of simpelweg ontbreekt. Verenigingen moeten zichzelf dus opnieuw uitvinden. Hoe zorg je ervoor dat er een duurzame relatie met (nieuwe) leden ontstaat? En, hoe zorg je dat dat je überhaupt zichtbaar bent? Yard Community heeft het antwoord.

Kom naar de kennissessie voor verenigingen – Schrijf je nu in! (Gratis)

Het ledenaantal laten groeien

Met innovatieve online tools helpen wij jouw vereniging digitaal te transformeren. Dat gaat verder dan alleen een vers ledennet of overzichtelijke community site. Natuurlijk, die maken we ook, maar uiteindelijk zorgen we ervoor dat de betrokkenheid binnen je branche- of beroepsvereniging sterk aantrekt en, zeker niet onbelangrijk, het ledenaantal weer groeit.

(tekst gaat verder onder de video)

Voor GGD GHOR Nederland ontwikkelde Yard Community een uitgebreid kennis- en ledennet.

Geïnteresseerd?

Vul dit formulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op.
  • Meer informatie over je project, plan, idee of mogelijke community.

Het ledenaantal kan weer aantrekken bij gebruik van een ledennet.

Betrokkenheid vergroten via ledennet

Yard Community doet dat door rekening te houden met de eisen van deze tijd. De komst van allerhande sociale media heeft bijvoorbeeld de van oorsprong sterk hiërarchische structuur van een branche- of beroepsvereniging ietwat overbodig gemaakt. Tegenwoordig is het toverwoord is betrokkenheid. Door je leden persoonlijk te benaderen, ervoor te zorgen dat deze op een gemakkelijke manier kunnen leren van elkaar (zowel online als offline) én een podium te bieden om met branchegenoten in contact te komen, wordt een branche- of beroepsvereniging weer wat het moet zijn: een klankbord, kennisbank en belangenbehartiger in-één. Het directe contact met leden is ronduit goud waard.

Al is het maar om kennisdeling sneller dan ooit mogelijk te maken. Of het nu gaat om e-learning, het hebben van een uitgebreide bibliotheek of vraag-antwoord module, een branche- en beroepsvereniging kan zich onderscheiden door haar leden te voorzien van actuele (leerzame), informatie.

Maar Yard Community gaat veel verder dan dat. Want met dalende ledenaantallen moet er ook worden gekeken naar nieuwe manieren om het bereik te vergroten. Dat doen we door kennisdelen eenvoudig te maken. Yard Community biedt met haar online platforms een zeer eenvoudig oplossing om kennis te delen, maar maakt met slimme rapportages ook inzichtelijk waar de potentiële doelgroep behoefte aan heeft. Simpel gezegd: wij weten wat de interesses en expertises van leden zijn, terwijl we met cijfers óók kunnen aantonen wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het vakgebied zijn. Deze (combinatie van) data is van onschatbare waarde. Niet alleen zorgt het ervoor dat je van de meest actuele zaken op de hoogte bent, ook weet je waar de interesses van je leden liggen. Daardoor kun je niet alleen probleemoplossend te werk gaan, ook biedt het de mogelijkheid tot nieuwe verdienmodellen.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Ledennet als verzamelplek

Een voorbeeld: Yard Community maakte voor de Nederlands Vereniging van Toezichthouders in de zorg (NVTZ) een complete en uitgebreide community. Het is in feite een verzamelplek voor zowel haar leden als het publiek en dus voor zowel leden als niet-leden te benaderen. Maar enkel leden krijgen bijvoorbeeld toegang tot een themabank of korting op congressen. Tegelijkertijd kunnen niet-leden wel de interactie aangaan met leden, maar willen ze meer? Dan komt er een betaalmuur.  Deze kruisbestuiving zorgt voor een groei in leden, want veel ‘deelnemers’ (niet-leden) willen profiteren van de voordelen van het lid zijn. Tegelijkertijd stimuleer je interactie en biedt je een plek om vragen te stellen.

En dat is uiteindelijk wat een branche- en beroepsvereniging moet zijn: een thuis voor iedereen die zich verwant voelt met zijn of haar sector.

 

Waar wij verenigingen mee ondersteunen in het kort

  • Moderne online dienstverlening met een self-service omgeving;
  • Commissies en ledengroepen hebben een plek om (besloten) met elkaar samen te werken;
  • Leden ontvangen gepersonaliseerde content op basis van interesse en expertise;
  • We vergroten de betrokkenheid door het bieden van inspraak en profilering;
  • Leden plaats- en tijd onafhankelijk te laten leren;
  • Het inzichtelijk maken van trends & ontwikkelingen binnen de doelgroep, via slimme rapportages;
  • Het introduceren en bedenken van nieuwe verdienmodellen met een direct toegangskanaal naar je leden;
  • Het borgen van de kennis van je netwerk en de mogeljkheid om die via een slimme zoekmachine te ontsluiten;
  • Vergroten van het online bereik door kennis eenvoudig te delen;
  • Innoverende diensten en producten op basis van directe feedback van je leden;
  • Gepersonaliseerde content.

Gerelateerde informatie

Waarom starten met een online community? 7 redenen op een rij
Waarom zou je als organisatie zelf een community lanceren? Die…
De kracht van online kennisdelen
Er wordt nog te weinig online kennis gedeeld! Onze collega…
5 tips voor startende community managers
Een online community lanceren is één ding. Maar dan… het…

Meer weten?

Wil je meer weten of sparren met Siebe van Schalkwijk over jouw vraagstuk?

Neem contact op